Nedávno (duben 2022) si posteskl známý, rodič školních dítek, že je ta čeština „debilní“, když se děti učí rozlišit, že souvětí se spojkou protože je pořadné a věta vedlejší je tu příčinná, kdežto souvětí se spojou neboť je souřadné a poměr vět je příčinný, nebo taky důvodový. Asi to rozčilovalo…

Zobrazit více

Na webu Seznamu jsem našel přitažlivý titulek a s ním odkaz na nějakou stránku „lifestylového“ magazínu. Nedivím se že autorům v takovém plátku to snadno unikne: Podivuhodný příběh Roberta Nelsona: Opravář televizí zmrazil 9 lidí, pak mu došly peníze a led. Falešná větná dvojice „televizí zmrazil“ nabízí zázrak technologie, anebo…

Zobrazit více

K článku a diskusi na webu ceskaskola.cz Karel Lippmann: Má Sofoklova Antigona něco společného s moderní vědou? pátek 21. srpna 2020 · http://www.ceskaskola.cz/2020/08/karel-lippmann-ma-sofoklova-antigona.html Usoudil jsem, že nad článkem a diskusí se dá vyjasnit, co rozumíme termíny smysl textu, autorský záměr, význam textu. Jeden z diskutérů (Unknown) vyzval autora, aby sdělil, jaký…

Zobrazit více

Je to stále dokola: Hostu restaurace dupl na hlavu s takovou silou, že zemřel. Soud mu snížil trest. Takový osud měl taxikář v Olomouci…  Nehledě k tomu, co zpráva na Novinky.cz obsahuje dál: „Útok byl proveden intenzitou značnou, ale nikoliv intenzitou maximální, která by vedla k devastujícím zraněním na trupu poškozeného,“…

Zobrazit více

  Ten, kdo se potí nad školními rozbory větnými, se může potěšit tím, jak mistrně parodovali nechápavou školní výuku větné skladby Spejbl s Hurvínkem. Ale pro toho, kdo chce nebo potřebuje porozumět, čemu by se jako učitel češtiny měl při rozborech vyhnout, víc pomůže dávná kapitolka z knížky Čeština za…

Zobrazit více

Jak se víc rodičů doma učí v době světové epidemie, tak se vynořuje otázka, na co jsou větné rozbory. Zrovna jsem odpovídal jedné matce od žáka? K čem je dobrý větný rozbor? Zastánci tradičního školního postupu říkají, že cvičí mozek, ale myslím, že ho mnozí sami málo cvičili, když takto…

Zobrazit více